اعتیاد به تلفن هوشمند و چه عوارضی دارد؟

اعتیاد به تلفن همراه

اعتیاد به تلفن همراه

قبل از هر چیزی بهتر است یک سوال مهم از شما بپرسیم. در حال حاضر این مقاله را روی گوشی همراه خود مطالعه می کنید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است قطعا به باقیِ مقاله علاقه بسیار زیادی خواهید داشت. بر اساس پژوهش های انجام شده توسط شرکت comScore، بزرگسالان آمریکایی به طور میانگین حدود 2 ساعت و 51 دقیقه از زمان خود را در هر روز، صرف استفاده از گوشی همراه می کنند.

اگر ساعت هایی که در طول زندگی بر روی اپلیکیشن های رسانه اجتماعی صرف کرده ایم را بررسی کنیم و آن ها را با هم جمع نماییم به عدد شگفت انگیز 5 سال و چهار ماه می رسیم.

محققان بر این باورند که یکی از راه حل های برطرف کردن مشکلات موجود، تایید و تصدیق وجود چنین مشکلاتی در زندگی است. به همین خاطر باید بدانید که عادت های بسیار بدی در مورد کاربرد گوشی همراه وجود دارد و نمی توان به درستی افراد را به تغییر چنین عادت هایی ترغیب کرد. استفاده نادرست از وسایلی همچون گوشی های همراه می تواند بر روی سلامت فیزیکی و ذهنی ما تاثیر داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم 7 مورد از حقایق هشداردهنده ای که در مورد گوشی های همراه وجود دارد را با هم مرور کنیم. امیدواریم این پیام های هشداردهنده شما را به استفاده درست از این گوشی ها سوق دهد.

  1. برای بررسی اعتیاد به گوشی همراه، تست های زیادی وجود دارد:

اگر قبلا از فیس بوک استفاده کرده باشید، به خوبی می دانید که تست های آنلاینی وجود دارد که می تواند در مورد اعتیاد به شبکه های اجتماعی و دنیای آنلاین مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مواردی که می توان بر روی آن سرمایه گذاری کرد استفاده از همین تست هاست. Smartphone Compulsion Test که توسط دوید گرین فیلد توسعه یافته است می تواند نقطه شروع خوبی برای بررسی اعتیاد به گوشی های همراه باشد.

بر اساس گفته گرین فیلد، بیش از 5 پاسخ مثبت در میان 15 سوال، نشان می دهد که فرد رابطه مشکل داری با دستگاه موبایلی خود دارد. شما نیز می توانید از این تست استفاده کنید اما قبل از آغاز کار، خود را آماده نمایید. به نظر می رسد تنها روش برای کاهش نمرات موجود در این تست، نداشتن تلفن همراه باشد.

همچنین بخوانید: تست اعتیاد به اینترنت
  1. فوبینگ یکی از مشکلات موجود درباره گوشی های همراه است:

همه ما دوستانی داریم که عادت های ازاردهنده ای دارند. یکی از این عادت های ازاردهنده چک کردن پیام های تلفن همراه به هنگام صحبت با دیگران است. این عادت در میان افراد رایج شده و نام خوبی برای آن اتخاذ شده است. فوبینگ نامی است که برای این عادت انتخاب شده و می تواند بسیار ازاردهنده باشد

  1. رسانه های اجتماعی برای به دام انداختن شما طراحی شده اند:

برایتان پیش آمده است که بی اختیار به سراغ گوشی همراه خود بروید و پیام هایتان را بر روی رسانه های اجتماعی چک کنید؟ یا اینکه فید رسانه های اجتماعی را حتی زمانی که چند دقیقه قبل به بررسی ان پرداخته اید، به روز نمایید؟ خیلی از افراد با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. واقعیت این است که تقریبا هر اپلیکیشنی که بر روی موبایل نصب می شود به گونه ای طراحی شده است که می تواند چنین پاسخ هایی را ایجاد نماید.

این برنامه ها توسط طراحان ماهری که در سوء استفاده از شیمی مغز مهارت کافی دارند ایجاد می شوند. در چنین شرایطی فرد رفتار اعتیادآور از خود بروز می دهد. به عنوان مثال اپلیکیشن اینستاگرام را مدنظر قرار دهید. این اپلیکیشن کدی دارد که عمدا شما را وادار می سازد لایک های جدید را ببینید. بنابراین در یک بازه زمانی کوتاه تشویق به بررسی لایک های مطالب خود می شوید و سعی می کنید هر چند دقیقه یکبار گوشی را بردارید و ببینید چه کسانی شما را لایک یا فالوو کرده اند. همین امر باعث می شود شما از بستن گوشی همراه خود سر باز زنید و به طور مستمر در رسانه اجتماعی حضور داشته باشید.

همچنین بخوانید: عوارض تلفن های هوشمند برای سلامت
  1. ماشین اسلات و گوشی های هوشمند ویژگی های مشترک زیادی دارند:

احساسی که به هنگام برداشتن گوشی همراه خود دارید را به یاد بیاورید. زمانی که گوشی همراه خود را بر می دارید به دنبال پیامی از دوست خود هستید؟ می خواهید پیامی از طرف رییس خود ببینید که شرکت در پروژه بزرگی را به اطلاعتان می رساند؟ خوب روانشناسان واژه خوبی برای این رفتار دارند و این واژه جوایز متناوب نام دارد. خوب حالا سایر دستگاه هایی که رفتارهای معتادکننده را در افراد تحریک می کنند مدنظر قرار دهید. این دستگاه ها هم به افراد می گویند که در هر لحظه ممکن است اتفاق بسیار جالبی رخ دهد. پس جلو بیا و شرایط فعلی را بررسی کن! در حقیقت،گوشی های هوشمند ماشین های اسلاتی هستند که در جیب افراد گنجانده می شوند و آن ها را وادار می کنند به بررسی اتفاقات موجود بپردازند حتی اگر اتفاق تازه و جذابی رخ نداده باشد.

  1. گوشی های ما، مغزمان را نیز تغییر می دهند:

برای شما هم پیش آمده است که نتوانید بر روی کار یا درس خود تمرکز کنید؟ زمانی که بر روی گوشی همراه خود کار می کنید می توانید موارد دیگری که اتفاق می افتد را به خاطر بسپارید؟ این تنها یک تصور باطل نیست. بر اساس گفته محققان، زمانی که رسانه های دیجیتال را مورد مطالعه قرار می دهید، دنیای پرشده از لینک ها و تبلیغات و کاهش دوره توجه که برای اسکرول کردن در دنیای آنلاین ضروری است، باعث از دست رفتن توجه و تمرکز شما می شود و در کارهایتان اختلال ایجاد می کند. با اینکه به نطر می رسد این اختلال و کمبود توجه موقتی است اما اثر آن در واقع طولانی مدت خواهد بود. این نوع اختلال تمرکز یافته و تکراری، باعث ایجاد تغییر در مغز ما می شود و بر روی کارهایی که انجام می دهیم اثر می گذارد.

  1. اپلیکیشن ها در حال فروش چیزهای ارزشمندی هستند که ما در اختیار داریم:

بله استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند بسیار جذاب و البته سرگرم کننده باشد اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که چنین برنامه هایی چیزی بیشتر از به اشتراک گذاری سلفی ها هستند. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا همه رسانه های اجتماعی رایگان هستند؟ این موضوع بدین خاطر است که ما مشتری نیستیم و پلتفرم های اجتماعی هم محصول قابل فروش نیستند. در عوض، مشتریان این رسانه ها تبلیغ کنندگان هستند. محصولی که این تبلیغ کنندگان در حال فروش آن هستند؛ توجه و تمرکز ماست. این واقعا معامله بزرگی است زیرا تمرکز و توجه ما بزرگترین و البته ارزشمندترین دارایی است که در اختیار داریم.زمانی که بر روی چیزی که می خواهیم در همان لحظه بر روی آن تمرکز کنیم، تصمیم می گیریم، تصمیم بزرگتری درباره چیزی که به فروش می رسانیم اتخاذ می کنیم. این دارایی بزرگ عمر و زندگی ماست.

  1. دلیل خوبی برای مخترعان بزرگ وجود دارد که به کودکان خود اجازه استفاده از این دستگاه ها را نمی دهند:

به عنوان یک والد می توانید به کمک دستگاه ها و گوشی های همراه خود تاثیر بسیار بدی بر روی اطرافیان خود داشته باشید اما تماشا کردن همین عادت های بد در فرزندان، شرایط بسیار ناگواری را رقم می زند. به همین خاطر بیشتر مخترعان پیشرویی که در دنیای دیجیتال فعالیت می کنند فرزندان خود را از داشتن چنین دستگاه هایی منع می نمایند. به عنوان مثال استیو جابز هرگز به فرزندان خود اجازه نداد از ایپد استفاده کنند. بیل گیتس هم تا زمانی که فرزندش به سن 14 سالگی نرسیده بود اجازه استفاده از گوشی همراه را نداد.

هنوز به اندازه کافی نترسیده اید؟

هر دستگاه یا فناوری جدیدی که ابداع می شود مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارد. خبر خوبی برایتان داریم و آن هم این است که می توان تمامی شرایط موجود را برعکس کرد.

شما می توانید رفتارهای اعتیادی خود را اصلاح کنید و رابطه خوبی با گوشی همراهتان داشته باشید. می توانید به جای رفتار غیر عادی با موبایل، حس خلاقانه و مثبتی را در خود پرورش دهید. حالا سوال اینجاست که کار خود را از کجا باید شروع کنیم؟ کارهای زیادی را می توان در این حوزه انجام داد. اولین کاری که باید انجام دهید این است که سری به قسمت تنظیمات گوشی همراه خود بزنید و نوتیفیکیشن ها را غیر فعال کنید. سپس یک اپلیکیشن پیگیری همچون Moment را دانلود کنید که به شما اجازه می دهد مدت زمانی که بر روی گوشی همراه خود صرف می کنید را پیگیری نمایید. در نهایت، گوشی همراه را به اتاق خواب خود نبرید و برای بیدار شدن از خواب از ساعت استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که فردا یک روزِ کاملا جدید است. پس دست به کار شوید.

The post اعتیاد به تلفن هوشمند و چه عوارضی دارد؟ appeared first on آلامتو.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*