واکاوی ابعاد فرهنگی مراکز آموزش نخبگان مبتنی بر …
مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) بهعنوان یکی از ارکان اصلی سیاستگذاری نخبگان در عرصه آموزش و پرورش طی سه دهه اخیر به سرعت در سراسر کشور گسترش یافته و طیف وسیعی از دانشآموزان مستعد مناطق مختلف ایران را جذب نموده است. پژوهش حاضر در پی بررسی ابعاد فرهنگی متمایز اجتماع دانشآموزان/ دانشآموختگان سمپاد با تأکید بر پیکره اطلاعاتی در فضای مجازی میباشد. در این راستا با استفاده از نشانهشناسی فرهنگی به مثابه روش، بر مبنای نظریه ابعاد فرهنگی خِرت هوفستده (2012) چارچوب نظری سامان یافته است. بهعلاوه آنکه دینامیسم و پویایی مؤلفههای نشانهشناختی سمپاد در بستری از تقابل و ارتباط میان خود و دیگریِ غیرسمپادی، امکان دستیابی به برخی از ویژگیهای مهم فرهنگی آن فراهم میسازد. براین اساس گروه دانشآموزان سمپادی در فیس بوک با بیش از 21900 عضو بهعنوان بزرگترین گروه مختص به سمپادیها در شبکههای اجتماعی، برای نمونهگیری انتخاب شد. از منظر تحلیل نشانهشناختی با توجه به اهداف تاریخی تأسیس مراکز آموزشی سمپاد و لزوم تمایزیابی هویتی اعضای آن، دوگانه تقابلی «هلنیسم ـ بربریت» در شکلگیری اجتماع سمپاد جایگاهی محوری ایفا میکند. در این میان فاصله قدرتِ اندک، فردگرایی، مردگرایی، احتمالگریزی زیاد، جهتگیری بلند مدت و زیادهروی بهعنوان ابعاد غالب فرهنگی هویت سمپادی در نسبت با دیگریِ فرهنگیِ خود، بهشمار میآیند.
واکاوی ابعاد فرهنگی مراکز آموزش نخبگان مبتنی بر …
مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) بهعنوان یکی از ارکان اصلی سیاستگذاری نخبگان در عرصه آموزش و پرورش طی سه دهه اخیر به سرعت در سراسر کشور گسترش یافته و طیف وسیعی از دانشآموزان مستعد مناطق مختلف ایران را جذب نموده است. پژوهش حاضر در پی بررسی ابعاد فرهنگی متمایز اجتماع دانشآموزان/ دانشآموختگان سمپاد با تأکید بر پیکره اطلاعاتی در فضای مجازی میباشد. در این راستا با استفاده از نشانهشناسی فرهنگی به مثابه روش، بر مبنای نظریه ابعاد فرهنگی خِرت هوفستده (2012) چارچوب نظری سامان یافته است. بهعلاوه آنکه دینامیسم و پویایی مؤلفههای نشانهشناختی سمپاد در بستری از تقابل و ارتباط میان خود و دیگریِ غیرسمپادی، امکان دستیابی به برخی از ویژگیهای مهم فرهنگی آن فراهم میسازد. براین اساس گروه دانشآموزان سمپادی در فیس بوک با بیش از 21900 عضو بهعنوان بزرگترین گروه مختص به سمپادیها در شبکههای اجتماعی، برای نمونهگیری انتخاب شد. از منظر تحلیل نشانهشناختی با توجه به اهداف تاریخی تأسیس مراکز آموزشی سمپاد و لزوم تمایزیابی هویتی اعضای آن، دوگانه تقابلی «هلنیسم ـ بربریت» در شکلگیری اجتماع سمپاد جایگاهی محوری ایفا میکند. در این میان فاصله قدرتِ اندک، فردگرایی، مردگرایی، احتمالگریزی زیاد، جهتگیری بلند مدت و زیادهروی بهعنوان ابعاد غالب فرهنگی هویت سمپادی در نسبت با دیگریِ فرهنگیِ خود، بهشمار میآیند.
واکاوی ابعاد فرهنگی مراکز آموزش نخبگان مبتنی بر …